p. 169 | 1. | Anglade 1919: 8-9, aangehaald in: Dragonetti 1982: 14-15. |
2. | Nietzsches verhouding tot Dante zou aanwijzingen kunnen geven. Ook de opkomst van de Romaanse filologie, bijvoorbeeld te Bonn (vgl. Stierle 1979: 274-281), kan invloed hebben gehad. | |
3. | Gay-Crosier 1971: 13. | |
4. | Vgl. aan Rohde, december 1882, aan Fritzsch, augustus 1886, N/1885-86 2[166]; KSB 6: 292, KSB 7: 226, KSA 12: 150. Deze passages weerleggen de stelling van Gianni Vattimo dat de historische betekenis van deze term voor Nietzsche een bijzaak was, aangehaald in het informatieve achtergrondartikel van Borsche 1994: 195n58. | |
5. | Vgl. BAW 1: 203 (= 215), BAW 2: 65, KSB 2: 132. | |
p. 170 | 1. | N/1881+ 11[337]; KSA 9: 573. |
2. | N/1882 21[0-1]; KSA 9: 681. | |
3. | 1887c (An den Mistral), eerder aan Köselitz, november 1884; KSA 3: 650-651, KSB 6: 560. | |
p. 171 | 1. | 1882 (1); KSA 3: 370. |
2. | N/1856; BAW 1: 366. | |
3. | N/1859; BAW 1: 148. | |
p. 172 | 1. | 1869/79; BAW 5: 308, vgl. 369. |
2. | 1872 (24); KSA 1: 153-154. | |
3. | 1882 (103); KSA 3:459. | |
4. | 1874b (6); KSA 1: 390; vgl. Groot 1996. | |
5. | 1889b (Die fröhliche Wissenschaft), andere latere verwijzingen zijn zeer globaal: 1886a (293), 1887d (Vorrede 7), 1888a (10), 1889b (Also sprach Zarathustra 1, 2); KSA 6: 333-334, KSA 5: 236, 255, KSA 6: 37, 336-337. | |
6. | Kaufmann 1974b: 7. | |
p. 173 | 1. | 1886a (260); KSA 5: 208-212. |
2. | 1886a (260), vgl. N/1885 34[90]; KSA 5: 212, KSA 11: 449. |