Al dit zwaarste neemt de draagwillige geest op zich: als een kameel die beladen de woestijn in rent, zo rent hij zijn woestijn in. | |
Nietzsches visie op wetenschap is een directe weerslag van zijn verbondenheid met de filologie. Dit vakgebied richt zich op taal en heeft een blinde vlek voor ervaringen die niet in taal uit te drukken zijn. Die keerzijde van de filologie beleefde Nietzsche in muziek, de kunst van de muzen. Daarin herkende hij de bewegingen van zijn gemoed [Stimmungen, Launen, Neigungen]. Via de filologie nam hij afstand van die stemmingen, die hem vaak zwaar vielen. Maar tegelijk bleef hij steeds proberen om filologie met muziek te verbinden. |
1.1. | Een filoloog uit Pruisen | p. 43 | |
1.2. | De grondtoon | 47 | |
1.3. | Verlies van de kindertijd | 50 | |
1.4. | De aristocratie van een schoolverlater | 54 | |
1.5. | De universiteit als woestijn | 57 | |
1.6. | Grote voorbeelden | 62 | |
1.7. | Bronnenonderzoek | 68 | |
1.8. | De paradox van de ruiter | 75 | |
1.9. | Terug naar de muziek, maar als filoloog | 81 | |
1.10. | Twee bulten | 84 |